ایجاد مرکز و نقطعه آمادی شمالغرب کشور در زنجان نخستین بار در زمان استانداری جمشید انصاری در فضای رسانه ای زنجان مطرح شد. مرکز آمادی که آن روزها در مورد صحبت می شد، پارک لجستیک امروزی است که اسداله درویش امیری، استاندار زنجان طی هفته های اخیر از تصویب آن در وزارت راه و شهرسازی خبر داد اما پسوند کشاورزی را به انتهای آن افزود.
به گزارش همدلیزنجان؛ پسوند کشاورزی گویای یک واقعیت تلخ برای زنجان بود و آن اینکه پارک لسجتیک زنجان مرکز آمادی برای محصولات کشاورزی خواهد بود و ظاهرا دوستان مرکز نشین چون زنجان را استانی کشاورزی توصیف و تفسیر کردند، پس مجوز ایجاد پارک لجستیک را برای زنجان در حوزه کشاورزی صادر کردند!
جمشید انصاری، لیدر برنامهریزی اقتصادی زنجان در سه سال نخست دولت یازدهم بود. وی طرح مرکز آماد یا همان پارک لجستیک را طرح کرد و مصوبه اش را از هیئت دولت طی سفر به زنجان گرفت و بعد از آن زمزمه ایجاد برخی مناطق آمادی نیز در برخی استان ها همچون قزوین به گوش رسید.
حال ظاهرا یکی از استان های همسایه زنجان مجوز احداث پارک لجستیک گرفته و زنجان در این بین با اینکه جزو استان های نخست در طرح موضوع بوده صرفا می تواند پارک لجستیک کشاورزی بگیرد! این نتیجه برای زنجان درس های آموختنی خوبی دارد که البته اگر گوش شنوایی برای آن باشد.
آن چیزی که جمشید انصاری از مرکز آماد به عنوان یک طرح مهم بخش خدمات زنجان برای رسانه های در آن سال ها تشریح کرد، این بود که این منطقه محل دپوی تولید محصولات تولیدی در بخش های مختلف صنعتی، کشاورزی و.. خواهد بود و زنجان به عنوان توزیع کننده این محصولات انبار شده به مقاصد هدف عمل خواهد کرد و شمالغرب کشور با مرکزیت زنجان این محصولات را تغذیه خواهد کرد.
حتی سخن از طرح های توسعه ای قوی تری همچون مرکزیت کردن زنجان برای غرب کشور نیز می توانست مطرح باشد و ایده ها و تفکرات بزرگی در آن مقطع زمانی وجود داشت و مطابق سخنان مسئولان در حال پیگیری نیز بود.
این ایده و طرح از آنجایی قابل تامل بود که زنجان استانی است که بخش خدمات آن به اندازه کشاورزی و صنعت توسعه نیافته و پارک لجستیک می توانست توسعه خدمات زنجان را شتاب زیادی داده و آمار اشتغالزایی آن نیز قابل توجه باشد.
حال امروز پارک لجستیک زنجان مصوب شده است و زنجان باید در حوزه کشاورزی متمرکز شود. حوزه که در آن سهم اشتغال آن نیز بالا بوده و البته سهم ارزش افزوده آن متناسب با حجم تولیدات کمی آن نیست، که این خود گویای بهرهوری پایین در این بخش است.
یکی از موضوعاتی که وزارت راه و شهرسازی بر روی آن مانور داد تا زنجان برای اخذ مصوبه با چالش های مهم مواجه شود، این بود که گفتند زنجان در حوزه حمل و نقل مشکلات زیادی دارد و هرچند تردد در محورهای مواصلاتی آن بالا بوده اما عملا ظرفیت درونی برای پوشش حمل و نقلی جهت توزیع محصولات تولیدی دپو شده در مرکز آماد به مقاصد نهایی وجود ندارد.
پارک لجستیک زنجان بعد از راه انداری می تواند تاثیرات توسعه ای زیادی برای زنجان داشته باشد، هرچند اگر وزارت راه و شهرسازی به زنجانی ها کم لطفی کرده باشد و البته زنجان نیز قدرت چانه زنی بالا برای گرفتن مصوبه مدنظرش را نداشته باشد. این قدرت چانهزنی میتوانست علاوه بر حوزه اجرایی استان و در حوزه نمایندگان مجلس پررنگتر باشد.
ایجاد پارک لجستیک می تواند موجب توسعه صادرات، ایجاد شرایط رقابتپذیری، توجیه اقتصادی و کاهش هزینههای اضافی شده و اشتغال در حوزه خدمات را دچار جهش توسعه ای قابل توجهی کند. این مرکز می تواند نظم و انتظام قابل قبولی برای توزیع محصولات تولیدی به مقاصد هدف داشته باشد و جهت گیری نظام توزیع کلان را در این حوزه محقق کند.
در حال حاضر تولیدکنندگان، صادرکنندگان و تجار با مشکلاتی در بخش حمل و نقل مواجه هستند. توسعه این بخش در قسمتهای مختلف برون شهری یا دورن شهری، بخش بار یا مسافر، زمینی، هوایی و ریلی با اهمیت است.
ظرفیت فرودگاه زنجان، حمل و نقل ریلی و جاده ای می تواند برای تحقق اهداف این پارک بکارگیری شود، هرچند محدود کردن فعالیت آن عملا ظرفیت توسعه حمل و نقل و زیرساخت های حمل و نقلی زنجان را در دچار توسعه ناقص خواهد کرد. آنچه در بطن فکری مدیران برنامه ریزی زنجان در سال های گذشته بود، راه اندازی مرکز آماد و منطقه ویژه اقتصادی بود تا فرودگاه زنجان و حوزه ریلی و جاده ای زنجان به واسطه ایجاد آنها دچار تحول شود.
هرچند امروز پارک لجستیک زنجان کشاورزی شده، اما ظرفیت برای تحقق بخش های مهمی از اهداف توسعه ای زنجان فراهم بوده و مدیران برنامه ریز استان می توانند در تحقق آن نقش موثرتری ایفا کنند، اگر همگرایی و عزم لازم برای آن وجود داشته باشد و ظرفیت تمامی عناصر تاثیرگذار از جمله مدیران اجرایی در کنار ظرفیت نمایندگان مجلس و… توامان بکارگیری شود.
پارک لجستیک زنجان می تواند ارزش افزوده واقعی در بخش خدمات ایجاد کند و علاوه بر افزایش سهم اشتغال بخش خدمات نسبت به ارزش افزوده این بخش در اقتصاد استان، به سرانه درآمدی شهروندانی زنجانی نیز تاثیرگذاری مثبت داشته باشد تا بتوانیم مدعی باشیم، افزایش حجم سرمایه گذاری صنعتی و.. در استان در زندگی مردم قابل لمستر شده است