1. اخبار استان
  2. تخصص‌ها و اولویت‌های توسعه استان زنجان

کد خبر: 25721

سلسه یادداشت های سند آمایش سرزمین استان زنجان؛ 6

تخصص‌ها و اولویت‌های توسعه استان زنجان

همدلی‌زنجان؛ ا سند آمایش سرزمینی استان زنجان یک بخش اجرایی دارد که در آن تخصص ها و اولویت های توسعه استان عنوان شده است.  این تخصص و اولویت ها بر حسب مناطق برنامه ریزی شده و پهنه های مختلف مستعد توسعه و دارای ظرفیت مورد توجه قرار گرفته است.

در این بخش نخستین منطقه مورد توجه منطقه‌ برنامه‌ریزی زنجان، ابهر، خرمدره ، سلطانیه است. پهنه‌ اصلی در این منطقه توسعه کشاورزی تعریف شده که دلیل آن وجود زمین‌های مناسب زراعت آبی، قرارگیری در محور اصلی و ممتاز تجهیز یافته استان و استقرار بازارهای عمده‌ مصرف محصولات کشاورزی، استقرار واحدهای پرورش مرغ تخمگذار و پولت و مرغ گوشتی و بوقلمون است.

محور درجه ۱ توسعه صنعتی استان در این منطقه برای استقرار صنایع بالادستی بزرگ‌مقیاس با فن‌آوری بالا به منظور اجرای هم‌زمان طرح‌های متعادل سازی توسعه صنعتی وکشاورزی وتحریک توسعه صنعتی مناطق دیگر استان است. توسعه‌کانون‌های صنعتی حوزه شهر زنجان، حدفاصل شهرهای ابهر و هیدج، کانون صنعتی ذاکر، بناب و محدوده‌ شهر سلطانیه خواهند بود.

در حوزه خدمات نیز محور درجه ۱ خدماتی جهت استقرار خدمات بازرگانی برتر و نوین با عملکرد ملی و بین‌المللی، خدمات حمل‌ونقل و انبارداری کالا، خدمات پشتیبان گردشگری، خدمات حمل‌ونقل جاده‌ای بزرگ‌مقیاس، خدمات مربوط به شبکه‌های مخابراتی و اطلاعاتی، توسعه پایانه ها و خدمات برتر مشاوره تعریف شده است.

محور گردشگری ممتاز درجه ۱ شمالی- جنوبی در پیوند با استان های گیلان و همدان برای توسعه گردشگری طبیعی، تاریخی و فرهنگی، بوم گردی و زمین‌گردشگری، گردشگری شهری و روستایی تعریف شده است. همچنین محور گردشگری عبوری درجه ۱ شرقی- غربی استان در پیوند با کلان‌شهرهای تهران و تبریز به منظور افزایش ماندگاری گردشگران عبوری، پهنه‌ثقل استقرار زیرساخت‌ها و خدمات گردشگری برتر استان (منطقه پیشاهنگی توسعه گردشگری استان) در محل انطباق دو محور درجه ۱ گردشگری استان (محور شمالی، جنوبی و شرقی و غربی) برای استقرار خدمات گردشگری برتر به‌ویژه در حوزه تبلیغات و اقامت و پذیرایی خواهد بود.

منطقه‌ برنامه‌ریزی طارم

دومین منطقه‌ برنامه ریزی تعریف شده در سند مربوط به شهرستان طارم است. محور اصلی توسعه کشاورزی در دشت رودخانه‌ای طارم پیرامون رودخانه قزل‌اوزن و دره‌های رودخانه‌ای منتهی به آن برای تولید محصولات خاص و استراتژیک کشاورزی، پرورش زنبورعسل، کرم ابریشم و پرورش طیور است.

محور درجه ۲ توسعه صنعتی مستقر در محدوده گیلوان تا چورزق با اولویت استقرار صنایع مزیت‌دارتبدیلی کشاورزی منطقه طارم در تولید محصولات استراتژیک و صنایع دارای برد ملی و فراملی خواهد بود. محور درجه ۲ خدماتی زنجان، تهم، چورزق، گیلان برای استقرار خدمات پشتیبان گردشگری به‌ویژه در حوزه خدمات بین‌راهی و مراکز اقامت و پذیرایی با تاکید بر کانون های پرجاذبه گردشگری روستایی است.

محور درجه ۲ خدماتی پیرامون رودخانه قزل‌اوزن برای ایجاد و توسعه مراکز خدمات پشتیبان کشاورزی بزرگ‌مقیاس با عملکرد استانی و ملی در زمینه فعالیت‌های انبارداری، ایجاد مراکز خدمات بازاریابی و خریدوفروش و حمل و نقل محصولات کشاورزی با اولویت استقرار در نقاط شهری و روستاهای مرکزی و ایجاد مراکز آموزشی و پژوهشی کشاورزی و ایجاد و توسعه مراکز خدمات پشتیبانی گردشگری به‌ویژه در زمینه‌ اقامت و پذیرایی و تورگردانی است.

محور گردشگری ممتاز (درجه ۱ شمالی، جنوبی) برای استقرار فعالیت های بوم گردی و در مراتب بعدی برای گردشگری تاریخی، فرهنگی و گردشگری روستایی تعریف شده و محور گردشگری طبیعی، تاریخی منطقه طارم (درجه ۲) پیرامون رودخانه قزل‌اوزن برای پیوند با منطقه گردشگری استان‌های شمالی کشور خواهد بود.

منطقه‌ برنامه‌ریزی خدابنده- ایجرود

منطقه دیگر برنامه ریزی شه مربوط به منطقه خدابنده-ایجرود است. محدوده‌ اصلی توسعه کشاورزی در پیوند سه دشت مهم گل‌تپه زرین‌آباد، دشت قیدار و دشت سجاس زرین‌آباد قرار دارد. استقرار واحدهای صنعتی و تولیدی گوشت قرمز و شیر در خدابنده و توسعه واحدهای پرورش طیور در شهرستان ایجرود و توسعه واحدهای پرورش بز مهم ترین محورهای توسعه کشاورزی در این منطقه تعریف شده است.

کانون (شهرک) توسعه صنعتی زرین‌آباد در شهرستان ایجرود برای برقراری پیوندهای صنعتی با شهر زنجان و احداث صنایع مادر و بزرگ‌مقیاس در منطقه از جمله مجتمع پتروشیمی ‌و شهرک صنعتی خصوصی مربوط به آن و کارخانه سیمان خمسه با توجه به وجود زمینه ‌ایجاد زنجیره‌های صنعتی و استقرار صنایع و فعالیت‌های مرتبط با بخش کشاورزی شامل صنایع غذایی، فراوری، بسته بندی و مراکز انبار و سردخانه خواهد بود.

کانون صنعتی خمسه در منطقه بزینه‌رود با اولویت استقرار صنایع پشتیبان کشاورزی به‌عنوان ‌یکی از مناطق حاشیه‌ای استان خواهد بود. محور درجه‌ ۲ زنجان، زرین‌آباد منتهی به استان کردستان با قابلیت پذیرش نقش‌های صنعتی شهر زنجان و تمرکززدایی صنعتی از آن با اولویت صنایع با برد ملی و منطقه‌ای و درون استانی نقش ایفا می کند.

محور صنعتی درجه‌ ۲ سلطانیه، قیدار، زرین‌رود با اولویت استقرار صنایع وابسته‌ یا پشتیبان کشاورزی با توجه به انطباق ‌این محور با محدوده توسعه‌کشاورزی (گرماب، زرین‌رود، دو تپه، سجاس، زرین‌آباد) با اولویت استقرار صنایع با بُرد منطقه‌ای و محلی مورد تاکید قرار دارد.

محور قیدار، ابهر برای توسعه صنعتی در پیوند با بخش کشاورزی این منطقه و اولویت استقرار صنایع با برد منطقه‌ای و محلی، محورهای توسعه صنعتی سجاس، زرین‌آباد با اولویت صنایع متکی بر مزیت‌های نسبی منطقه در بخش کشاورزی با برد منطقه‌ای و محلی، و محورهای توسعه صنعتی قیدار، خورخوره در شهرستان خدابنده با اولویت صنایع متکی بر مزیت‌های نسبی منطقه در بخش کشاورزی با برد منطقه‌ای و محلی در این بخش تعریف شده اند.

کانون توسعه صنعتی زرین ­آباد (واقع در محور درجه ۲ توسعه صنعتی) برای تمرکززدایی صنعتی از منطقه زنجان، ابهر و کانون توسعه صنعتی شهر قیدار (واقع در محور درجه ۲ توسعه صنعتی) با اولویت صنایع پشتیبان بخش کشاورزی و فعالیت های وابسته خواهد بود.

محور درجه ۲ خدماتی زنجان- بیجار برای استقرار مراکز خدمات حمل‌ونقل کالا با عملکرد استانی و ملی خواهد بود. همچنین محور گردشگری عبوری زنجان، ‌ایجرود (محور گردشگری درجه ۲) برای پیوند محورهای گردشگری درجه ۱ استان زنجان به استان‌های‌کردستان و آذربایجان غربی واقع در منطقه ۳ گردشگری کشور تعریف شده است.

محور گردشگری فرعی درجه ۳ در محدوده شهر قیدار تا جاذبه های گردشگری استان قزوین و محور گردشگری تفریحی سد گلابر به عنوان بزرگترین سد استان زنجان در پیوند با جاذبه های تاریخی و طبیعی روستای گلابر ایفای نقش می کنند.

منطقه‌ برنامه ریزی ماهنشان

برای ماهنشان توسعه کشت پسته و ایجاد واحدهای پرورش ملکه زنبورعسل ، توسعه پرورش‌گوسفند نژاد افشاری و مرغ گوشتی و تخم مرغ در حوزه کشاورزی مورد تاکید قرار رفته است.

محور توسعه صنعتی در محدوده زنجان، دندی با اولویت استقرار صنایع معدنی در پیوند با بخش معدن شهرستان ماهنشان و صنایع بالادستی محور درجه ۱ توسعه صنعتی و همچنین با اولویت استقرار صنایع با برد ملی به‌ویژه در بخش صنایع وابسته به معدن خواهد بود.

توسعه صنعتی در رودخانه قزل‌اوزن در شهرستان ماهنشان با اولویت صنایع متکی بر مزیت‌های نسبی ‌این منطقه در بخش کشاورزی و فعالیت های وابسته فعالیت‌های صنعتی با اولویت منطقه‌ای و محلی خواهد بود. کانون توسعه صنعتی جنوب غرب منطقه زنجان- ابهر با اولویت توسعه صنایع معدنی برای برقراری پیوندهای فضایی در این محدوده تعریف شده است.

استقرار خدمات حمل‌ونقل کالا در محور زنجان- دندی در مقیاس منطقه‌ای و ملی و همچنین برخی خدمات گردشگری به‌ویژه خدمات بین‌راهی، خدمات حمل و نقل و جابجایی مسافر، مراکز اقامت و گردشگری برنامه ریزی می شود و محور گردشگری زنجان، دندی، تخت سلیمان (محور گردشگری درجه ۲) با انشعاب از محورهای گردشگری درجه ۱ استان و پیوند ‌این محور با ‌یکی از مناطق مهم گردشگری کشور واقع در استان آذربایجان غربی ( تخت سلیمان) برای توسعه‌گردشگری منطقه ماهنشان به‌عنوان یکی از مناطق حاشیه‌ای استان با اتکا بر منابع گردشگری طبیعی، بوم‌گردی و زمین گردشگری(ژئوتوریسم) و گردشگری تاریخی خواهد بود.

 

منطقه‌ برنامه ریزی نیک‌پی

برای منطقه نیک پی استقرار زیرساخت های صنعتی برای تقویت پیوندهای فضایی آن با منطقه کلان‌شهری تبریز باهدف توسعه صنعت به‌ویژه صنایع وابسته به معادن برنامه ریزی و تعریف شده است.

محور درجه‌۲ توسعه صنعتی در ادامه محور درجه ۱ توسعه صنعتی استان از شهر زنجان به سمت غرب منتهی به سرچم و محور درجه‌ ۱ خدماتی در مسیر کریدور بین‌المللی حمل‌ونقل در منطقه‌ نیک‌پی برای استقرار مناطق ویژه‌ اقتصادی و بازرگانی شامل مناطق آزاد تجاری و بازرگانی در مقیاس ملی و فراملی خواهد بود.

در حوزه گردشگری محور گردشگری درجه ۳ منطقه سهرین در محدوده شهر زنجان و امتداد کوهپایه‌ای ارتفاعات البرز جنوبی تا شهرستان خلخال واقع در استان اردبیل برای توسعه گردشگری طبیعی‌ و بوم‌گردی در منطقه حفاظت‌شده سهرین و دشت آهوان سهرین و بخشی از منطقه حفاظت‌شده سرخ‌آباد و همچنین ظرفیت‌های بوم گردی منطبق بر گردشگری کوهستان تعریف شده است.

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
شهرداری کلا کیوسکای شارژ کارتو جم کرده
خبر قبلی
کمبود اعتبار برای تکمیل ۳۰۰ کیلومتر راه استان زنجان
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست