1. اخبار ویژه
  2. تقاطع سیدالشهداء در گرداب کمبود اعتبار…!

کد خبر: 1517

تقاطع سیدالشهداء در گرداب کمبود اعتبار…!

تقاطع سیدالشهداء در گرداب کمبود اعتبار…!

چرا پل سیدالشهداء تمام نمی‌شود؟

 

 

✍️ احمد اسدی

 

زنجان و شهروندانش امروز یک ذخم کهنه دارند که نه تنها یک رمان تلخ از جنس عمرانی محسوب می‌شود، بلکه یک پروژه ذخمی ناتمام در جنوب شهر زنجان که توان اتمام ندارد و به نظر می رسد شورای چهارم نیز در اتمام روزهای پایانی خود نتواند این پروژه نوستالژیک تلخ را به اتمام برساند!

اما در این بین که شهروندان زنجانی با شنیدن نام این تقاطع همواره احساس بدی نسبت به موفقیت مدیریت شهری برای انجام پروژه‌های مهم شهری پیدا می‌کنند؛ این سوال مطرح است که چرا این تقاطع با اینکه روزهای پایانی تیرماه را می‌گذارنیم هنوز به اتمام نرسیده و شهردار زنجان در آخرین مصاحبه خود(۲۱ تیرماه)  اظهار امیدواری می‌کند که تا دو ماه آتی عملیات اجرایی آن به پایان برسد!

ظاهرا دو ماه، دو ماه مدیریت شهری پایانی ندارد و پروژه‌های که با تمامی بدقولی‌ها قرار بود در مهرماه سال گذشته تمام شود تا آخر تیرماه ۹۶ هم تمام نشده است! نکته جالب اینکه حبیب ملائی‌یگانه در بخشی از اظهارات خود به عنوان شهردار زنجان گفته: “برای پل حضرت سیدالشهدا(ع) جلسات متعددی با پیمانکار پروژه برگزار شده است. پیمانکار متاسفانه با وجود صدور اخطاریه‌های متعدد در زمان‌بندی پروژه دچار تاخیرهای غیرمجاز شده‌اند و سقف تاخیرهای مجاز و غیرمجاز در نظر گرفته شده پر شده است.”

سوالی که در خصوص اظهارات شهردار زنجان قابل طرح است اینکه مگر این پروژه عمرانی که حساسیت زیادی نیز برای اتمام آن وجود دارد، بدون برنامه زمان‌بندی و تعریف زمان اجرای آن در قرارداد انجام شده که سخن از جلسات متعدد و بدقولی‌های پیمانکار ارائه می‌شود؟ اخطارهای متعدد شهرداری چه خروجی مثبتی برای شهروندان زنجانی جهت استفاده از این تقاطع دارد؟ اینکه سقف تاخیرها پر شده است، رویکرد شهرداری در قبال این بدقولی و بدعهدی پیمانکار چه خواهد بود؟ واقعا مشکل و گیر اصلی کار کجاست؟

 

بعد از هزینه کرد نزدیک به ۵۰ میلیارد تومانی برای یک تقاطع غیرهمسطح از جیب مردم زنجان در مدت بیش از ۵ سال و جریحه دار شدن عواطف و احساسات شهروندان زنجانی، مسئولان مربوطه چه پاسخی برای این وضعیت دارند؟

با تمامی توجیحاتی که شهردار زنجان و مسئولان مدیریت شهری برای این پروژه مهم و نیمه تمام شهر زنجان ارائه می‌کنند، آنچه که مسلم است اینکه شهرداری زنجان در سال‌های اخیر با کاهش درآمدهای ناشی از ساخت و ساز، عواض ناشی از آن و تخلفات مربوط به اضافه بنا و ماده ۱۰۰ رو به رو بوده و تنها منبع قابل اتکای آن حاصل از درآمدهای ارزش افزوده بخش صنعت بوده است که امور مالیاتی استان پرداخت می‌کند.

اما بدشانسی و بداقبالی شهرداری زنجان در سال جاری در سایه بی‌تدبیری و عدم آینده‌نگری مدیریت شهری برای ایجاد درآمدهای پایدار منجر شد که مطابق تصمیم دولت درآمدهای بخش ارزش افزوده به صورت استانی بین شهرداری‌های استان تقسیم شود. این موضوع موجب کاهش محسوس درآمد شهرداری از این بخش شده که این شرایط موجب عدم تامین منابع مالی برای پروژه سیداشهداء و سایر پروژه‌های عمرانی و افزایش دامنه بدهی شهرداری زنجان به پیمانکاران خواهد شد.

این افزایش بدهی در حالی دامنه گسترده‌ای به خود گرفته که شاهد مدیریت مناسب منابع و انضباط مالی در بدنه مدیریت شهری زنجان نیستیم و و مسئولان ارشد مالی و اداری این ارگان عمومی-غیردولی در سال‌های گذشته فکری برای ایجاد درآمدهای پایدار نکرده‌اند! نه تنها این مهم محقق نشده اصولا هیچ خلاقیت و ایده‌ای برای ایجاد درآمد در شهرداری زنجان دیده نمی‌شود که روزهای بحرانی برای این مجموعه قابل پیش‌بینی است!

در شرایط فعلی شهرداری زنجان تنها هزینه‌های جای خود را تامین کرده و هرچند شهردار زنجان سخن از عقد قرارداد ۵۰ درصدی بودجه عمرانی می‌کند اما با وارد شدن به دو ماه پایانی فصل کاری باید دید شهرداری زنجان در این مدت کوتاه چه عملکرد مالی برای کاهش بدهی پیمانکاران و اتمام پروژه های تاریخی همچون پل سیدالشهداء خواهد داشت.

با ورودی شورای پنجم و تشکیل بدنه جدید مدیریت شهری باید دید منتخبان چه تدابیری برای برون رفت از چالش‌های مالی اتخاذ خواهند کرد…

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
آمادگی کامل استان زنجان در احداث محور شفت-طارم
خبر قبلی
دیوان محاسبات ترمزی برای تحرک و چابکی دستگاه های اجرایی نباشد
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست