خطوط اتوبوسرانی زنجان در گیر و دار بی‌تدبیری…!/مقصران معرفی شوند

در دوره شورای پنجم اصلاح خطوط اتوبوسرانی شهر زنجان که یک جراحی مهم ترافیکی در هسته مرکزی شهر زنجان بود، اجرایی شد که نارضایتی زیادی را نیز در پی داشت. در آن مقطع این طرح با محوریت کاظم افشارچی و مشاور وی در شورای شهر! فرماندهی شد و مسیح اله معصومی شهردار وقت، با کمک سازمان حمل و نقل شهرداری این طرح را اجرایی کردند.

به گزارش همدلی زنجان؛ تغییرات ترافیکی و اصلاح خطوط صورت گرفته صرفا با طرح های توجیحی یک شخص که مشاور کاظم افشارچی بود ارائه شده بود. در آن مقطع هرچند این طرح با نام افشارچی و مشاورش بر سز زبان ها افتاد اما مدافعان و راهبران دیگری نیز داشت. حمیدرضا حمیدی، عضو وقت شورای شهر زنجان نیز نه تنها با آن موافق بود بلکه پیگیر اجرای آن نیز بود.

فارغ از اینکه این طرح و تغییرات چه اندازه علمی و مبتنی بر نظرات کارشناسی و در عمل موفق بود چند ابهام، شبهه و مسئله مهم داشت. نخست اینکه هیچ وقت به صورت مستند طرح یک مشاور ذی صلاح در حوزه ترافیک برای اعمال این تغییرات مهم که بر زندگی روزمره مردم تاثیر زیادی داشت ارائه نشد.

دوم اینکه همواره شاهد دفاع از طرف توسط مشاوری بودیم که حداقل در حوزه شهرسازی و ترافیک در شهر زنجان دارای شهرت نبود! و فردی گمنام بود که به دلیل شباهت های ایدئولوژیکی و باورهای فرهنگی و اعتقادی با برخی از اعضای شورا این مسئولیت مهم به وی داده شده بود!

موضوع دیگر اینکه اجرای این اصلاحات عملا مشکل خاصی از چالش های ترافیکی و پوشش مناسب حمل  نقل عمومی در سطح شهر را برطرف نکرده و مردم نیز در ابتدا بسیار سردرگم و ناراضی بودند و هم اکنون نیز اینگونه به نظر می رسد.

هرچند مدافعان این طرح مدعی گرفتن نظرات مردمی در جراحی های مهم شهری بوده و هستند در این مورد خاص نیز نظرسنجی صورت نگرفت و نظر مردم عملا نادیده گرفته شد. حتی اطلاع رسانی موثر و دقیقی برای اجرای طرح و اغناسازی مردم صورت نگرفت.

حالا بعد از بازداشتی های شورا و شهرداری و تغییرات صورت گرفته، سعید عباسی، معاون امور زیربنایی و حمل‌ونقل شهرداری زنجان در اظهاراتی گفته که مطالعات بازنگری خطوط اتوبوسرانی زنجان در حال انجام است! شهرداری، مشاوری را در این زمینه به‌کارگیری کرده و مطالعات لازم نسبت به بازنگری خطوط اتوبوسرانی در حال انجام است.

وی در خصوص اینکه اصلاح خطوط اتوبوسرانی شهر زنجان سبب ایجاد ترافیک شدید در خیابان‌های سعدی و امام(ره) شده است، اظهار داشت: اصلاح خطوط، یکی از دلایل ترافیک بوده اما یکی دیگر از دلایل ترافیک در هسته مرکزی شهر، استفاده بیش از حد مردم از خودروهای شخصی و عدم استفاده از ناوگان حمل‌نقل عمومی است.

معاون امور زیربنایی و حمل‌ونقل شهرداری زنجان گفت: به هر حال، اصلاح خطوط اتوبوسرانی، تصمیمی بوده که در آن زمان به صورت هیجانی گرفته و اجرا شده است.

در خصوص اظهارات سعید عباسی معاون شهردار زنجان چند نکته حائز اهمیت است. اینکه مطالعاتی آغاز شده و مشاوری وجود دارد برای بازنگری طرح خطوط اتوبوسرانی یعنی مدیریت شهری واقف بر مشکلات و ایرادات طرح بوده و در تلاش برای تغییر این وضعیت است و این موضوع در جای خود حائز توجه است. موضوع مهم اینکه مشاور مربوطه و تمام مسائل مطالعاتی به مردم زنجان از طریق رسانه ها ارائه شود.

اینکه مردم از خودروی شخصی استفاده می کنند و از حمل و نقل عمومی استفاده نمی کنند که موجب ترافیک در هسته مرکزی است موضوع واردی است. اما معمولا در شهر زنجان به علت و معلول ها توامان توجه نمی شود. دلیل عدم استفاده مردم از حمل و نقل عمومی به ضعف ساختاری و سیستماتیک این حوزه بر می گردد. به عدم فرهنگ سازی مناسب حوزه فرهنگی شهرداری و ضعف در اغناسازی مردم جهت همراهی حداکثری مردم برای کاهش مشکلات که همواره به فراموشی سپده می شود.

وقتی ساکنان یک شهرک اقماری برای دسترسی به نقاط دیگر شهر ساعت ها باید انتظار بکشند و بعد از صرف ساعت ها زمان با بی کیفیت ترین شرایط و دشوارترین و نازل تریل امکانات تردد کنند، قطعا هیج انگیزه ای برای استفاده از حمل و نقل عمومی به ویژه اتوبوس نخواهند داشت. حوزه حمل و نقل و ترافیک شهرداری نیازمند رویکردهای علمی و برنامه محور است.

در شورای شهر زنجان نیز سیاستگذاری علمی و اصولی برای یک مسیر روشن جهت حرکت شهرداری با هر شهرداری در زنجان وجود نداشته است! با اینکه برخی از اعضای شورا چندین دوره است در شورا حضور دارند!

معاون شهردار در بخشی از سخنان خود گفته تصمیم به اصلاح خطوط اتوبوسرانی هیجانی بوده است! اگر سخن وی را مبنا قرار دهیم، قطعا افرادی که به اتهام فساد دستگیر شدند و باید محاکمه شوند بابت اقدامات هیجانی نیز افراد مسئول باید مجازات و به مردم پاسخگو باشند چرا که هزینه های زیادی به مردم و شهر زنجان تحمیل شده است.

 

 

 

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
سرپرست اداره کل استاندارد استان زنجان منصوب شد
خبر قبلی
گرداب
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست