1. اجتماعی
  2. رقم دقیقی از میزان صادرات در دوران درویش امیری ندارم!

کد خبر: 7018

رقم دقیقی از میزان صادرات در دوران درویش امیری ندارم!

زاده زنجان، نماینده مردم زنجان و طارم در دوره ششم مجلس شورای اسلامی، مدرس دانشگاه و عضو حزب اعتماد ملی است، وی در خصوص جمشید انصاری استاندار سابق زنجان نظر انتقادی داشت و انصاری را ناموفق‌ترین استاندار زنجان می داند، که در آستانه عزل از سمتش خداحافظی کرده و معاون رئیس جمهور شده است.

شکوری در خصوص مسائل سیاسی، اقتصادی و فرهنگی استان به طرح دیدگاه پرداخته که در زیر مشروح این گفت‌وگو را می‌خوانید:

نظرتان در مورد عملکرد اقتصادی دولت آقای روحانی در استان زنجان صحبت بفرمایید.

بنده در رابطه با دوران مدیریتی استاندار سابق یعنی جمشید انصاری بارها به طور مفصل سخن گفته‌ام و خبرهایش نیز در سایت ها موجود است و نمی‌خواهم در این مصاحبه دوباره در مورد آن دوران صحبت کنم. اما عمکلرد اقتصادی اسدا… درویش امیری را مثبت می‌دانم و معتقدم وی در حوزه اقتصادی عملکرد قابل قبولی دارد، رقم دقیقی از میزان صادرات در دوران درویش امیری ندارم اما به نظرم افزایش محسوسی داشته است.

آیا روند کاهشی بیکاری را مثبت ارزیابی می‌کنید؟

بیکاری به حداقل نرسیده اما روند کاهشی بوده است، بنده عملکرد اقتصادی استاندار زنجان را ایده آل نمی‌دانم اما تلاش ها نشان می‌دهد که یک نشاطی وجود داشته است.

در مورد میزان فساد اقتصادی در استان هم نظری دارید؟

در خصوص میزان فساد بنده آماری ندارم و چیز منتشر شده‌ای نیز در این زمینه وجود ندارد و نمی‌توانم صحبتی در این زمینه داشته باشم.

در بحث توجه به مشکلات صنایع عملکرد آقای درویش‌امیری را چطور ارزیابی می‌کنید؟

به فرض مثال بنده فعالیت‌ها در زمینه پتروشیمی زنجان را مثبت ارزیابی می‌کنم، چرا که در زمینه مسائل مربوط به حل مشکلات پتروشیمی قدم های خوبی برداشته شد و به نوعی آقای درویش‌امیری در حل مشکلات آن تاثیرگذار بود. اما در خصوص فولاد سهند و شهرک برق و آی تی اقدام مثبتی را نمی‌بینم و ضعف‌هایی وجود داشته و مشکلات حل نشده و البته این مشکلات از دوران استاندار گذشته نیز وجود داشته و درویش‌امیری این مشکلات را از مدیریت گذشته تحویل گرفته است.

عملکرد اقتصادی دولت در استان زنجان چیست؟

یکی از انتقادات جدی من به عملکرد اقتصادی دولت در استان زنجان و همچنین در سطح کشور مربوط به مسکن روستایی است، در زمان دولت احمدی نژاد خود روستاییان وام‌های روستایی را به صورت زنجیره‌ای ضمانت می‌کردند و ملک به گرو وام می‌رفت اما اکنون دو ضامن معتبر و حقوق بگیر دولت می‌خواهند و حتی ضامن تاجر و بازاری را قبول نمی‌کنند و این عملا باعث شده تا وام‌های روستایی به مستحقین واقعی تعلق نگیرد.

در این دولت روستاییان عملا از این وام محروم می‌شوند، این یک نقطه ضعف برای دولت دکتر روحانی است که متاسفانه در استان

زنجان نیز شاهد این موضوع هستیم، به نظرم دولت روحانی باید روش دولت قبل از خودش را اجرایی کند، اکنون سوال اساسی اینجاست که اگر می‌گویند پول های وام‌های گذشته برنگشته چرا آماری منتشر نمی‌کنند؟

باید بگویم که یکی از مهمترین انتقادات بنده مربوط به مسکن روستایی است، استانداران و فرمانداران خیلی ضعیف به موضوع مسکن روستایی نگاه می‌کنند که این موضوع به سیاست‌های دولت برمی‌گردد. استان زنجان یک استان کشاورزی و معدنی است و بخش زیادی از مردم روستانشین و وابسته به روستا هستند.

پس از نظر شما استانداران برنامه‌ای برای روستاییان نداشتند؟

استانداران برنامه‌ای برای مسکن روستایی نداشتند و نتوانستند این مشکل محرومیت روستایی را حل کنند، به بیان دیگر استانداران نتوانستند اقتصاد را در روستاها متمرکز کنند.

آیا در بخش معدن و کشاورزی به ظرفیت‌ها آنطور که باید توجه شده است؟

اقتصاد استان زنجان می‌توانست حول محور معدن و کشاورزی و صنایع وابسته به آن رونق بهتری داشته باشد، این دولت و استاندار آن در استان در این زمینه موفقیت چندانی نداشتند. باید بگویم که حس و بوی توجه به روستا در این دولت دیده نمی‌شود.

اکنون به خاطر مشکلات ارزی و خروج آمریکا از برجام برخی از معادن به مشکلاتی برخورد کرده و تعطیل شده‌اند، در بخش کشاورزی نیز ضعف‌هایی وجود دارد چرا که در بحث صنایع تبدیلی فکر اساسی نمی‌شود.

مشکلات در حوزه کشاورزی را چه چیزهایی می‌دانید که باید برطرف شوند؟

بیشتر محصولات کشاورزی یا صادر نمی‌شوند و یا خام صادر می‌شوند، این را در بحث زیتون، سیر، انار و غیره می‌توان دید، در بحث سیب زمینی و گندم نیز در گذشته مشکلاتی برای کشاورزان ایجاد شده بود، دولت در استان زنجان باید موضوعات کشاورزی و معدنی را در اولویت قرار دهد.

استانداران در استان زنجان به اولویت‌های استان توجهی نداشتند، البته در دولت های قبلی از خاتمی گرفته تا احمدی نژاد و روحانی به اولویت‌های استان زنجان توجهی نشده است.

می‌توانید چند مورد از اولویت‌های فراموش شده استان را برایمان بازگو بفرمایید؟

معدن و کشاورزی اولویت اصلی استان زنجان است، در خصوص مسائل دیگر از جمله رودخانه قزل اوزن نیز باید بگویم که مطالعات اساسی در این زمینه انجام نشده است، قزل اوزن اکنون در حال خشک شدن است و وضعیت زاینده رود اصفهان را به خود می‌گیرد.

باید پرسید که چه مطالعات اساسی در مورد مرگ قزل اوزن و زنجانرود انجام شده است؟ اکنون زنجانرود، ابهررود و چمن سلطانیه مرده است. اینها اولویت‌هایی بود که باید دولت ها به آن توجه می‌کردند که این کار انجام نشده است.

در بحث فرهنگ چطور؟

در بحث فرهنگ نیز باید بگویم که در مورد فرهنگ قدیمی استان نیز به نظرم کار اساسی انجام نشده است. این استان مهد رویش دانشمندان، عالمان و سیاست‌مداران بوده اما در معرفی اینها کار چندانی انجام نشد.

اکنون کسی “صدر جهان” که یکی از وزیران تاثیرگذار تاریخ ایران بوده را نمی‌شناسد، مطالعات خوبی در مورد چهره‌های ماندگار استان زنجان انجام نشده است. متاسفانه اداره کل ارشاد استان زنجان بهایی به این موضوعات نداده است.

آیا دخالت نمایندگان و جریان های سیاسی در عزل و نصب‌ها را در دوران درویش‌امیری قبول دارید؟

دخالت در عزل و نصب‌ها در همه دوران‌ها بوده و در این دوره نیز وجود داشته است، تغییرات در زمان جمشید انصاری کمتر از دوران فعلی بود. جمشید انصاری به خاطر همین، مورد انتقاد اصلاح‌طلبان بود، چرا که برخی اصلاح‌طلبان اعتقاد داشتند

که مدیرانی از دولت قبل بر سرکار مانده بودند که مشکلاتی در کار دولت ایجاد می‌کردند.

باندبازی در انتصابات را قبول دارید؟

باندبازی در مدیریت‌ها را قبول دارم، این باند بازی ها در همه دولت ها از خاتمی گرفته تا احمدی نژاد و روحانی وجود داشته است.

به نظر می‌رسد که آقای درویش‌امیری زیاد به حرف جریان‌های سیاسی در عزل و نصب‌ها توجه داشته است؟

البته باید بگویم که اینطور نیست که وی به حرف اصلاح‌طلبان گوش کند، او حتی با اصلاح طلبان در مورد برخی عزل و نصب‌ها اختلافاتی داشت. بنده معتقدم که او در عزل و نصب‌ها در مواردی حتی فراجناحی عمل کرده است، به عنوان مثال فرماندار سلطانیه یک اصولگراست این را باید بگویم که عیبی ندارد که یک مسئول اصولگرای کارآمد مدیر دولت فعلی شود.

ایشان به چه میزان به حرف نمایندگان در عزل و نصب‌ها توجه داشته است؟

این طبیعی است که یک استاندار با نماینده در تعامل باشد و برای موفقیت یک استاندار نیز این مورد لازم است، اما قبول دارم که استاندار زنجان در برخی عزل و نصب‌ها دیدگاه نمایندگان را لحاظ کرده است، همه اصلاح‌طلبان به عزل فرماندار طارم اعتراض داشتند، اما استاندار زنجان مجبور شد ایشان را عزل کند و شاید این تغییر به خاطر هماهنگی فرماندار با نماینده و مسائل دیگر انجام شده است.

قبول دارم که استاندار زنجان تن به درخواست جریان‌های سیاسی و در برخی موارد نمایندگان داده است، البته باید گفت که این تنها مربوط به اصلاح طلبان نبوده است.

نظر شما در مورد بلاتکلیفی پست معاونت سیاسی استانداری چیست؟

باید دلیل این بلاتکلیفی را پیگیر شد، قانون منع به کارگیری بازنشستگان در این بلاتکلیفی معاونت سیاسی بی‌تاثیر نبوده است، چرا که از ماه‌ها قبل این بحث مطرح شده و از طرف دیگر نمایندگان در مواردی مانع انتصاب افراد پیشنهادی شدند.

ورود نمایندگان به گزینه های معاونت سیاسی مانع انتصاب معاون سیاسی شده است، وزیر کشور به همین خاطر نتوانسته حکم معاون سیاسی را صادر کند، نمایندگان مخالف افراد پیشنهادی بوده و افراد دیگری را معرفی می‌کردند.

آیا قبول دارید گزینه های پیشنهادی این معاونت ضعیف بودند؟

شاید افراد پیشنهادی از نظر ما ضعیف باشند، اما از نظر استاندار و وزیر کشور ضعیف نبودند، عدم اختیار استاندار در انتصاب معاون سیاسی و دخالت ها، این انتصاب را تا به امروز بلاتکلیف گذاشته است؛ چرا که استاندار فقط فرد را پیشنهاد می‌دهد و این وزیر کشور است که باید حکم صادر کند.

سکوت جریان های سیاسی در مورد مشکلات استان را قبول دارید؟ دلیل چیست؟

موضوع به بحث تحزب برمی‌گردد، ما اکنون به معنای علمی حزب قوی در کشور و همچنین استان زنجان نداریم و این باعث شده احزاب به حاشیه بروند.

در کل عملکرد آقای درویش‌امیری را چطور ارزیابی می‌کنید و نمره‌ای که به او در خصوص مسائل مختلف می‌دهید، چند است؟

بنده درویش‌امیری را موفق‌ترین استاندار در استان زنجان می‌دانم و به وی نمره ۱۸ می‌دهم. او تعامل خوبی با نماینده ولی فقیه در استان داشت و در بطن مردم بود و مردم خاطره خوبی از وی دارند. البته این نظر من است.

و حرف آخر

باید متذکر شوم که در حاشیه بودن احزاب به مشکلات دامن زده است، چرا که مدیران از مشورت احزاب بی‌بهره می‌مانند و تاکید بنده این است که باید به احزاب بها داده شود. متاسفانه به احزاب و نشریات بودجه خوبی اختصاص داده نمی‌شود.

منبع؛ رویداد آذربایجان

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
تقویت اقتصاد زنجان نیازمند چابک سازی تیم اقتصادی است
خبر قبلی
جواد رحمتی، سرپرست استانداری آذربایجان شرقی شد
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست