1. اخبار استان
  2. گیاهان دارویی از جمله ظرفیت‌های مغفول کشور است

کد خبر: 27726

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور:

گیاهان دارویی از جمله ظرفیت‌های مغفول کشور است

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: توسعه کشت گیاهان دارویی یکی از سیاست‌های جدی سازمان است؛ چراکه گیاهان دارویی از جمله ظرفیت‌های مغفول کشور بوده که اگر مورد توجه بیشتری قرار بگیرد ارزش افزوده زیادی به دنبال خواهد داشت.

به گزارش همدلی‌زنجان؛ ترحم بهزاد در جلسه بررسی آخرین وضعیت باغ ملی باریجه در زنجان، اظهارکرد: بیـش از ۶۰ درصـد گیاهـان دارویـی را مـی‌تـوان در شـرایط دیـم، در دیمزارهـا تولیـد کرد. بـه علت کم توقع بـودن این گونه‌ها در شـرایط بحـران کم آبی کشـور و افت سـفره‌های آب زیر زمینی، توسـعه گیاهان دارویی بـا مصرف آب کمتـر، ارزش افـزوده بیشـتری را تولید می‌کند.

وی تصریح کرد: وجـود تنـوع اقلیمـی یکـی از دلایـل به وجـود آمـدن گونه‌های بومـی و انحصـاری متعـدد در کشور اسـت کـه در هـر اقلیـم تعداد زیـادی گونـه گیاهـی وجـود دارد و مـی‌تواننـد بـه طـور رسـمی در سیسـتم دارویی ایـران وارد شـوند. گیاهان دارویی مـی‌تواننـد جایگزیـن بسـیار مناسـبی بـرای فعالیت‌هـای دامـداری در مراتـع باشـند و بـا ایجـاد پوشـش گیاهـی، بهـره‌وری چندیـن برابـر دام، ارزش خواهـد داشـت.

این مسئول با بیان اینکه گیاهـان دارویی در مراتـع بـا کوچکتریـن اقـدام احیـاء و تولیـد مـی‌شـود، تصریح کرد: با عملیات بیولوژیک و قرق، پوشـش گیاهـی آن کامل می شـود و رسـیدن به تولید کلیماکـس و امکان بهره‌بـرداری بلند مـدت نیز میسـر می‌شـود.

بهزاد ادامه داد: استفاده حداکثری از طبیعت و فراورده‌های طبیعی در راستای سلامت انسان و رفاه اجتماعی با حفظ چرخه‌های اکوسیستمی طبیعت، افزایـش تقاضـای جهانـی بـه محصـولات طبیعـی و گیاهـی اسـتاندارد، باعث افزایش صـادرات گیاهان دارویـی و ارزآوری، رونق اقتصـادی و بهبـود معیشـت بهره‌بـرداران خواهـد شـد.

وی با تاکید بر اینکه با برنامه‌ریزی در این حوزه باید مانع قاچاق گیاهان دارویی که ذخایر ارزشمند ژنتیکی کشور هستند، جلوگیری کرد: افزود: طبق بخشنامه اعلام شد که در همه استان‌ها رویشگاه گیاهان دارویی شناسایی شود و اقدامات مورد نیاز نیز اعلام گردد.

این مسئول با اشاره به اینکه ۳۶۲ هزار هکتار از مراتع کشور عملیات توسعه گیاهان دارویی انجام شده است، یادآورشد: در این بخش باید با دقت عمل کرد. در رابطه با وضعیت گیاهان دارویی در منطقه شمالغرب نیز با توجه به وجود ذخایر ارزشمند باید توجه لازم به این حوزه انجام شود.

وی به ضرورت توجه به فراوری داروهای گیاهی نیز اشاره کرد و یادآورشد: جمع‌آوری گیاهان دارویی باید منوط به ارائه طرح باشد در غیر این صورت باید مانع کار بود. در رابطه با گیاه ارزشمند باریجه نیز باید به این نکته توجه کرد که این گیاه ارزش افزوده بالایی داشته و در صنایع دارویی کاربرد دارد.

وی ادامه داد: در این شرایط باید خاستگاه‌های گیاه باریجه مورد رصد قرار گیرد و مانع قاچاق آن شد؛ چراکه قیمت بذر این گیاه در کشورهای همسایه برای صادرات به سایر کشورها بالا بوده و همین موضوع باعث به خطر افتادن این گیاه ارزشمند می‌شود. باید کاری کنیم که این گیاه در کشور فرآوری و در اختیار شرکت‌های داروسازی قرار گیرد.

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
کشف مرفین در اتوبان زنجان – قزوین
خبر قبلی
فیلم: گردن آویز نقره از آن پهلوان زنجانی شد
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست