در همایش تعامل صنعت و‌دانشگاه مطرح شد؛

باید در راستای نزدیکی بین صنعت و دانشگاه حرکت شود / کشور ما امروز نیاز به توسعه متوازن و پایدار دارد

همایش تعامل صنعت و‌ دانشگاه (با رویکرد توسعه متوازن و پایدار) به همت اتاق بازرگانی زنجان با حضور مقامات استانی و چهره های علمی و صنعتی کشور و استان زنجان برگزار شد.

به گزارش همدلی‌زنجان؛  مراسم افتتاحیه هشتمین همایش ملی تعامل صنعت و دانشگاه به میزبانی اتاق بازرگانی زنجان با حضور چهره های علمی و مسئولان اجرایی کشور و استان زنجان همچون پرفسور یوسف ثبوتی، نهاوندیان، معاون اقتصادی رئیس جمهور سابق، طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی کشور، استاندار زنجان و نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس برگزار شد.

در این همایش ابتدا صمد یوسفی اصل، رئیس اتاق بازرگانی زنجان بر اهمیت دانش و دانشگاه در توسعه محیط کسب و کار و اقتصادی کشور اشاره کرد و افزود: دانشگاه‌ها یکی از مهمترین عامل توسعه صنعت و محیط کسب و کار هستند.

وی با بیان اینکه در تحقیق واحد توسعه بانک جهانی در رابطه با کشورهای دارای توسعه اقتصادی، نقش دانشگاه را به عنوان یکی از مهم ترین عوامل توسعه برشمردند، تصریح کرد: دانشگاه‌ها می‌توانند در این زمینه با تقویت ارتباط با صنعت منجر به حل بسیاری از مشکلات شوند.

وی با اشاره به این‌که امکان خرید و دسترسی به تجهیزات با وجود تحریم‌ها و مشکلات فراهم است، اظهار کرد: دانشگاه‌ها می‌توانند در حوزه مدیریت نقش کمکی و کلیدی موثری داشته باشند و ورود این قشر از جامعه به این مباحث و عرصه‌ها موجب بهبود محیط کسب و کار در استان زنجان شده است.

کشور ما امروز نیاز به توسعه متوازن و پایدار دارد

در ادامه این همایش حسین میرمحمد صادقی رییس موسسه آموزشی و پژوهشی اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه هشتمین همایش ملی تعامل صنعت و دانشگاه در زنجان با رویکرد توسعه متوازن و پایدار برگزار می‌شود، اظهار کرد: کشور ما امروز نیاز به توسعه متوازن و پایدار دارد و در همین راستا این همایش به این اسم نامگذاری شده است.

وی با بیان اینکه با وجود اینکه سابقه صنعت و دانشگاه هر دو در حدود ۷۰ سال در ایران است، تصریح کرد: اما این دو در طی این سال‌ها رابطه معناداری با یکدیگر نداشته و اگر بخواهیم دانشگاه نسل سوم و چهارم دست پیدا کنیم باید تعامل این دو بخش را تقویت کنیم.

میرمحمد صادقی با بیان اینکه برای تقویت تعامل صنعت و دانشگاه و تقویت آن نیاز به آینده پژوهی داریم، گفت: چون ما امروز هر آنچه انجام دهیم از آن آینده خواهد بود و این مهم است تا در همایش سال آینده اثرات عملی آن را در استان فرهنگی زنجان شاهد باشیم.

منابع انسانی از دغدغه‌های جوامع تولیدی است

محمدرضا بهرامن نایب رییس اتاق بازرگانی ایران نیز در این همایش با تاکید بر اینکه نقش منابع انسانی از دغدغه‌های جوامع تولیدی است، اظهار کرد: موضوع آموزش اولیه در هر بخش و پست کلیدی اثرات بسیار مطلوبی در پی خواهد داشت.

وی با بیان اینکه هوش مصنوعی به سرعت در حال حرکت و توسعه است، گفت: ما در کشور مجبور به حرکت هستیم تا نقش خود را برای مردم و کشور به درستی اجرا کنیم.

نایب رییس اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه کشور ما امروز نیاز به توسعه اقتصادی دارد، ابراز کرد:باید روبه جلو حرکت کنیم و به معنای واقعی کلمه کشور را به رشد پیش‌بینی شده در برنامه هفتم توسعه اقتصادی برسانیم.

وی با تاکید بر لزوم توجه ویژه به معدن به عنوان ثروت بزرگ در کشور، گفت: اکنون سهم معدن در اقتصاد کشور سه درصد است که در برنامه هفتم توسعه، رشد ١٣ درصدی برای بخش معدن دیده شده و در این راستا نیاز است زیرساخت‌های توسعه‌ای تامین شود.

محمد نهاوندیان معاون سابق رییس جمهور ایران نیز در این جلسه با اشاره به نقش اتاق بازرگانی در تعامل و ارتباط موثر بین صنعت و دانشگاه، گفت: برگزاری این قبیل همایش‌ها جای تقدیر دارد.

وی با تاکید بر اینکه توسعه متوازن و پایدار از اهمیت بسیار بالایی برخودار است بر نقش اتاق‌های بازرگانی در این بخش تاکید کرد.

 

اتاق بازرگانی ایران در حوزه صنعت و معدن ظرفیت بالایی در بخش پژوهش دارد

مصطفی طاهری، نماینده زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه با اشاره به اینکه اتاق بازرگانی ایران در حوزه صنعت و معدن ظرفیت بالایی در بخش پژوهش دارد، اظهار کرد: نیروی کار ماهر یک نیازی است که باید به آن توجه شود و می‌توان بر روی تکنسین‌های ماهر توجه جدی داشت.

وی با اشاره به اینکه ارتباط بین دانشگاه و صنعت طی سال‌های گذشته در حد شعار بوده است، گفت: بخشی از این موضوع به آیین‌نامه های دانشگاه مرتبط است.

طاهری به تاسیس اندیشکده های متعدد در دستگاههای اجرایی اشاره کرد و گفت: این رویه درستی نیست چرا که خروجی این مراکز به اندازه نیروهایی که در اختیار دارند نیست و دستگاهها می توانند پژوهش هایشان به مراکز پژوهشی توانمند محول کنند.

پروفسور یوسف ثبوتی چهره ماندگار علمی و بنیانگذار دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان نیز در ادامه این جلسه با بیان اینکه رشد تکنولوژی با سرعت بسیار بالایی در حال حرکت است، ابراز کرد: در همین مدت کم اخیر هوش مصنوعی در دنیا کارهایی کرده است که در دنیا در حال پیشرفت و توسعه است.

بهره‌وری مشکل اساسی اکثر حوزه‌ها می‌باشد

محسن افشارچی، استاندار زنجان در این جلسه با بیان اینکه بهره‌وری مشکل اساسی اکثر حوزه‌ها می‌باشد، تصریح کرد: در نامه به رییس جمهور خواهان اختیارات به استان‌ها جهت رفع مشکلات و حرکت توسعه‌ای شده‌ایم.

وی با تاکید بر اینکه دانشگاه نمی‌تواند مورد اعتماد صنعت قرار گیرد حتی اگر مسئله‌ای از صنعت به دانشگاه ارجاع شود، افزود: کار دانشگاه معمولا در اشل آزمایشگاهی است حتی اگر ساخت آیا توان نگهداری آن را دارد، چون به لحاظ حقوقی اصلا چنین امکانی نیست لذا این حوزه نیاز به مدل متفاوتی دارد که دنیا تجربه کرده است.  با اجرای این قانون در ۱۰ سال آینده اتفاقات خوبی روی خواهد داد
افشارچی با بیان اینکه سازوکاری در حال فراهم شدن است که رابطه بین صنعت و شرکت برقرار شود، تاکید کرد: هزینه‌کرد مالیات صنایع در شرکت‌های دانش‌بنیان با ضمانت اجرایی در حد وزیر و معاون رئیس‌جمهور است که نوعی بذرافکنی است تا اعتماد مورد نیاز شکل بگیرد.
استاندار زنجان با بیان اینکه شرکت‌های بزرگ دنیا برای خود مرکز تحقیقات دارند که افراد دانشگاهی در آن مراکز جذب می‌شوند، ادامه داد: اما در مسائل آینده‌نگرانه دولت‌ها هزینه می‌کنند و وقایع نتیجه تعامل بین دانشگاه و صنعت نیست.

 

 

وی با بیان اینکه اعتماد به استان‌ها موجب کارآمدی خواهد شد، تصریح کرد: قوانین دست و پاگیری وجود دارد که باید حذف شود.

استاندار زنجان با بیان اینکه قانون جهش دانش‌بنیان قانون بسیار خوبی است که باید به آن توجه شود، ابراز کرد: اتاق بازرگانی به این قانون باید توجه ویژه داشته باشد و از آن برای توسعه استفاده نماید.

باید در راستای نزدیکی بین صنعت و دانشگاه حرکت شود

محمدمهدی تهرانچی رییس دانشگاه آزاد اسلامی نیز در این جلسه با بیان اینکه شاهد تغییر نسلی در همه بخش‌ها از جمله دانش و تجارت هستیم که همگی نو شده است، اظهار کرد: باید در راستای نزدیکی بین صنعت و دانشگاه حرکت شود چرا که مدل‌های گذشته پاسخگو نیست. شکل گیری اقتصاد پویا در گرو ورود به حوزه نوآوری است و اگر در این جهت حرکت نکنیم موفق نمی شویم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه ما یک تغییر نسلی را در جامعه شاهد هستیم، خاطرنشان کرد: این پدیده ناشی از توسعه فناوری و تغییرات محیطی است و این موضوع بر روی فعالیت های دانشگاهی هم تاثیر گذاشته است.

طهرانچی ادامه داد:  مدل های گذشته پاسخگوی نیاز امروز نیست و اگر امروز مرز صنعت و دانشگاه را نزدیک نکنیم، فردا نه دانشگاه دانشجویی خواهد داشت و نه صنعت نیروی انسانی ماهر که از آن استفاده کند.  اگر مفاهیم را از نو بازسازی نکنیم در آینده با چالش های زیادی به ویژه در حوزه نیروی انسانی مواجه خواهیم شد.

به گزارش همدلی‌زنجان؛ همایش ملی تعامل صنعت و دانشگاه ۱۶ و ۱۷ اسفند به میزبانی زنجان در حال برگزاری است

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
مردم در انتخابات حماسه آفرینی کرده و فتنه دشمن را ناکام گذاشتند
خبر قبلی
همایش تعامل صنعت و‌دانشگاه
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست