1. یادداشتها
  2. یادداشت
  3. آقای شهردار، آسفالت زنجان را سامان دهید

کد خبر: 26107

آقای شهردار، آسفالت زنجان را سامان دهید

احمد اسدی

همدلی‌زنجان ا داستان دراماتیک “آسفالت” در شهر زنجان نقطه پایانی ندارد و تبدیل به دغدغه مهم عمومی برای شهروندان زنجانی شده است. دغدغه ای که ظاهرا متولیان هرچند این موضوع برایشان مهم، اما توان برنامه ریزی و مدیریتی برای برطرف کردن مشکلات آن را ندارند.

بهبود کیفیت آسفالت در معابر عمومی شهر زنجان از دیدگاه عموم دغدغه ای مهم و سهلی است اما برای شورای شهر و شهرداری زنجان تبدیل به چالش مهمی شده که قابلیت حل شدن در کوتاه مدت را ندارد. از این جهت که نمی شود تمامی معابر شهر را در یک بازه زمانی کوتاه بهسازی و تغییر داد. این معضل در شهر زنجان دارای یک فهم مبتنی بر واقعیت نیست. چه از نظر کارشناسان و بدنه شهرداری و شورا و چه از نظر عموم مردم، از اینرو تا وقتی در یک جامعه فهم درستی از واقعیت ها وجود نداشته باشد، نمی توان متناسب با آن برای برطرف شدن مشکل برنامه ریزی درستی کرد.

زنجان همواره مشکل آسفالت را داشته اما چون هرسال حجم آسفالت ریزی مشخصی در برنامه شهرداری وجود داشت این موضوع دچار یک تعادلی بود که در سطح شهر برخی معابر دچار برخی مشکلات و برخی دارای آشفالت خوب بود، اما هم اکنون به جرات می توان گفت معابر اندکی در سطح شهر دارای آسفالت قابل قبولی است.

این موضوع موجب رنجش زنجانی ها و اعتراضات بسیاری شده اما شورای فعلی شهر زنجان تاکنون هیچ برنامه ای در خصوص بهبود وضعیت آسفالت شهر نداشته و بخش عمده ای از وقت خود را نیز برای لابی های شخصی و گروهی جهت به کرسی نشاندن شهرداران منتخب خود داشت. حال شهردار منتخب مشخص است اما حتی شهردار زنجان نیز در بین دغدغه های محتلف در نشست خبری به موضوع آسفالت اشاره خاص و ویژه ای نداشت.

مشکل از نقطه ای شروع شد که در زمان شهرداری مسیح اله معصومی تمرکز مدیریت شهری بر روی اجرای پروژه های مهم عمرانی متمرکز شد و توسعه برخی زیرساخت ها همچون آسفالت مورد بی توجهی قرار گرفت. چندین سال وضعیت آسفالت شهر زنجان به صورت جدی مورد بهسازی قرار نگرفت تا اینکه امروز شاهد حجم عمده ای از تخریب آسفالت شهر زنجان هستیم.

بعد از دستگیری در شورا و شهرداری عملا مدیریت شهری به کما رفت و آمدن حبیب یگانه هم تحرکی بر این بدنه منفعل نداد. اتفاق خاصی هم در سومین دوره شهرداری حبیب یگانه در شهرداری نیافتاد تا اینکه شورای و شهردار جدید بر مسند مسئولیت جلوس کردند. حال با حجم عمده ای از وضعیت نابسامان در حوزه آسفالت در شهر زنجان مواجهیم و برنامه مشخصی هم برای بهسازی این وضعیت دیده نمی شود.

موضوع مهم دیگر اینکه حتی اگر شهرداری در سال جاری توجه جدی به سامان دادن وضعیت آسفالت شهر بکند، موضوع عمر و ماندگاری آن اصلی ترین دغدغه است تا سرمایه مردم زنجان بعد از دو سال دود نشود و مجدد به نقطه صفر بازگردیم!

پروسه آسفالت ریزی در شهرداری معیوب است. از کیفیت مصالح، کیفیت کاری پیمانکاران، زیرسازی نامناسب و کیفیت ضعیف در اجرا از مواردی است که باید در این پروسه آسیب شناسی و مسائل آن برطرف شود. حتی امروز با تامین اعتبار مورد نیاز برای آسفالت ریزی تمامی معابر معیوب در شهر، باید کیفیت آسفالت ریزی به و نحوه نگهداری آن در فصول مختلف سال به ویژه در زمستان بگونه ای باشد که هدررفت هزینه نشود!

در زمستان ۱۴۰۰ به وضوح وضعیت مدیریتی نابسامان در شهرداری زنجان را شاهد بودیم. از نخستین برف سنگینی که شهر را دچار مشکلات زیادی کرد تا وضعیت مدیریت نمک پاشی که گزارش هایی از عدم مدیریت درست آن و خسارت به آسفالت هرساله ارائه می شود.

توجه به آسفالت شهر زنجان از منظر دیگری نیز قابل توجه جدی است. از این نظر که این وضعیت موجب خسارت به شهروندان می شود و آن ها طبق قانون می توانند در صورت بروز خسارت به خودروی شخصی نسبت به شهرداری اقامی دعوی کرده و خسارت مطالبه کنند! هرچند امروز بسیاری از شهروندان از حقوق خود مطلع نیستند اما از منظر حق الناس نیز این موضوع قابل تامل است!

هدرفت سرمایه های شهر و شهروندان امروز حقی بر کردن تک تک اعضای انقلابی شورای شهر و شهردار و بدنه شهرداری زنجان است.

 

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
آسفالت ریزی شهرداری زنجان انجام می‌‌شود
خبر قبلی
عکس: زنجانی ها ۱۳ را بدر کردند
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست