1. اقتصادی
  2. واژه ها را خراب نکنیم

کد خبر: 27863

واژه ها را خراب نکنیم

یدالله کریمی پور

جناب «علی اکبر محرابیان» وزیر نیرو‌ طی سفری یک روزه به همدان‌، سخن از یک اَبَر پروژه آبرسانی راند و‌ گفت که از ۱۷ سال پیش عملیات اجرایی این ابر پروژه آغاز شده و طی دو سه هفته آینده فاز نخستش به بهره برداری خواهد رسید.
توضیح این که پروژه یا همان project یا به گمانم‌ نزدیکتر به منظور وزیر گرانسنگ نیرو، برنامه یا plan ملی، اهداف تعیین‌شده حکومت در سطح برنامه‌ریزی بلندمدت یا استراتژیک است. مانند برنامه توسعه صنایع شیمیایی ، برنامه توسعه و نوسازی شبکه راه‌های کشوری یا برنامه نوسازی نیروهای مسلح ،که دستیابی به اهداف ان‌ها در یک فاصله زمانی بلندمدت امکانپذیر است .
معادل فارسی اَبُر پروژه mega project است که معمولا برای طرح و برنامه های بین قاره ای، قاره ای و ملی بکار می رود.

بر پایه مواضع رسمی مدیران کشور ، تا کنون در ایران ۳۰۴ شهر در تنش و ۱۰۱ شهر در وضعیت قرمز آب شیرین هستند.
این در حالی است که بر پایه داده‌های مرکز پژوهش‌های مجلس، استان‌های «اصفهان»، «هرمزگان»، «سیستان و بلوچستان»، «اردبیل»، «فارس» «مرکزی» و «خراسان رضوی» از جمله استان‌های در معرض تنش آبی هستند. البته در بررسی های دیگر نام‌ استان های همدان، یزد، مازندران، خراسان جنوبی ، تهران و البرز نیز کم‌ و بیش دیده می شود. بنابراین مقیاس تنگنا یا مساله و مشکل آب ایران ، ملی یا سرتاسری است.‌
با وجود بیش از ۳۰۰ شهر با کمبود آب شیرین، لابد بر پایه موضع جناب وزیر ،برای رفع تنگنای آن ها، ۳۰۰ اَبَر پروژه لازم خواهد بود. این در حالی است که در همه جهان تا کنون‌ این همه مگا پروژه اجرا نشده است.
چرا از دیدگاه مدیرانی مانند جناب محرابیان باید کشیدن خط لوله ای از سد تالوار، یعنی از بیجار تا استان همدان(همسایه همدان) اَبَر پنداشته می شود؟! در این صورت طرح انتقال آب خلیج فارس به فلات مرکزی و انتفاع ۱۷ استان از آب شیرین آن یا طرح انتقال آب خزر به سمنان و… پروژه محسوب می شود؟
بیش از هفت دهه است که کشورهای جنوب خلیج فارس، تقریبا همه آب مورد نیازشان را از راه شیرین سازی به دست می آورند. در واقع ۷۵ درصد نمک‌زدایی در دنیا در منطقه خاورمیانه صورت می‌گیرد و “بیش از ۸۵۰ آب‌شیرین‌کن” در منطقه خلیج فارس فعالند که “ظرفیت تنها ۲۵ آب‌شیرین‌کن‌ از این تعداد بالای ۱۰۰ هزار متر مکعب در شبانه روز است.‌ آیا همه این پروژه ها اَبَر نامیده شده اند؟

جناب محرابیان عزیز هنگامی می توانید از اَبَر یاد کنید که طرح و برنامه ای برای زدودن مشکل آب در سراسر ایران داشته باشید. به شما اطمینان می دهم مشکل همدان، ارومیه، شهرکرد، اهواز و…نیست و نخواهد بود، بیش از ۸۰٪ شهرستان ها با تنگنای آبی مواجه اند یا مواجه خواهند شد. آغاز حاد مشکل آبی ایران نیز تازه از پاییز ۱۴۰۱ شروع خواهد شد.

 

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
فیلم: خرج ۱۰ میلیون تومانی مردم برای کارگزاران مسکن ملی زنجان
خبر قبلی
تملک ۲۱۰ هکتار زمین صنعتی در شهرک صنعتی اشراق زنجان
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست