1. اخبار استان
  2. کریدورهای ارتباطی راه زنجان در مسیر توسعه

کد خبر: 2847

کریدورهای ارتباطی راه زنجان در مسیر توسعه

 

کریدورهای ارتباطی راه زنجان در مسیر توسعه

تکمیل زنجیره اتصال راهی استان مبتنی بر توسعه اقتصادی

 

 

 

 

اهمیت کریدورهای ارتباطی حوزه راه امروز بر کسی پوشیده نیست و یقینا راه مناسب محور توسعه مناطق محسوب می شود.

به گزارش همدلی‌زنجان؛ اهمیت راه و تاثیر مستقیم آن بر توسعه مناطق را می توان در وضعیت استان های کشور و همچنین شهرستان های استان نیز به صورت مصداقی مشاهده کرد، به گونه ای که استانی همچون قزوین با دارای بودن راه های ارتباطی مناسب به مرکز و محیط پیرامون موفق به توسعه قابل توجهی شده و در استان زنجان نیز شهرستان هایی همچون ابهر و خرم دره به دلیل قرارگیری در محور اتوبان زنجان-تهران مسیر توسعه را بهتر پیموده‌اند.

در سال‌های گذشته توجه به توسعه محورهای ارتباط زمینی استان زنجان بیش از گذشته و با عقلانیت بهتری پیگیری شده، هرچند محدودیت اعتباری در بخش دولتی مسیر مناسب آغاز شده را کندی زیادی همراه کرده و با توجه به وضعیت تخصیص اعتبارات وضعیت ساخت راه های استان میتواند به چند دهه نیز برسد!

در این راستا هرچند مدیران استانی در حد مقدورات خود برای جذب اعتبارات تلاش می کنند، اما به نظر می رسد نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی برای استفاده بهینه از اعتبارات ملی باید نقش مهم‌تری را ایفا کنند.

مدیرکل راه و شهر سازی استان زنجان در آخرین اظهارات خود در خصوص وضعیت برنامه های تعریف شده حوزه راه استان از در دست اقدام بودن پروژه بزرگ ملی حوزه راه در استان خبر داده که هر کدام از این مسیرها می توانند برای توسعه استان در ابعاد مختلف اقتصادی تاثیرگذاری بالایی داشته باشند.

پروژه چهار بانده سلطانیه – خدابنده به همدان، بزرگراه زنجان – ابهر – تاکستان، بزرگراه زنجان به بیجار، تعریض محور زنجان به دندی و ارتقای آن به راه اصلی و تعریض سه راهی بناب – گیلوان به منجیل و احداث راه اصلی کلور به درام – خلخال، راه شفت به ملاصدرا از پروژه های ملی حوزه راه استان  هستند.

مطابق گفته کلیم اله وثوق، در مجموع ۷۲ میلیارد تومان طی سال جاری برای این پروژه‌ها هزینه شده که از این میزان نزدیک به ۳۲ میلیارد تومان ملی و مابقی استانی است.

اهمیت راه های ملی تعریف شده برای استان جهت تکمیل زنجیره اتصال راهی استان مبتنی بر توسعه اقتصادی به پیرامون شکل گرفته که نمونه مصداقی آن بزرگراه زنجان-بیجار برای اتصال به جنوب و راه اصلی زنجان-بناب-گیلوان به منجیل برای اتصال مناسب به شمال خواهد بود.

زنجان همسایگان زیادی دارد که راه های ارتباطی مناسبی برای ارتباطات اقتصادی با آن ها ندارد. زنجان به استان آذربایجان شرقی و قزوین راه دسترسی به صورت آزادراهی دارد که نمونه بسیار خوبی است. اما مسیر ارتباطی به اردبیل، استان گیلان، آذربایجان غربی، همدان و کردستان رضایت بخش نیست! این وضعیت موجب عدم ارتباط مناسب اقتصادی استان با همسایگان و عدم توسعه مناطقی همچون ماهنشنان، خدابنده و طارم شده است.

مسیرهای تعریف شده مجموعا برای تقویت راه های استان در این راستا بوده و متاسفانه به دلیل کندی برنامه های توسعه استان در سال های گذشته تبدیل شدن برخی محورها به مسیرهای با کیفیت و استاندارد قابل قبول نیازمند زمان بیشتری خواهد بود. با این حال تحقق اهداف تعریف شده فعلی برای راه های استان در برنامه فعلی می تواند تاثیرگذاری بالای در رونق اقتصادی مناطق و تقویت راه های ارتباطی استان داشته باشد.

 

 

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
سطح ورزش قهرمانی زنجان از استان‌های همجوار بالاتر است
خبر قبلی
نمره رد به کیفیت ساخت‌و‌ساز در دانشگاه علوم پزشکی زنجان!
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست