1. اخبار ویژه
  2. الگوی مدیریت جهادی در دانشگاهی از جنس ایمان

کد خبر: 2305

الگوی مدیریت جهادی در دانشگاهی از جنس ایمان

الگوی مدیریت جهادی در دانشگاهی از جنس ایمان

 

 

 

 

✍ ادریس سالاری

 

 

 

 

 

 

 

 

سرپرست اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل استانداری زنجان در یادداشتی با عنوان “مدیریت جهادی در دانشگاهی از جنس ایمان” به بیان ویژگی های مدیریتی دکتر بیگلری در دوران تصدی ریاست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان پرداخت.

یکی از اتفاقات مهم دوهفته گذشته در استان زنجان، خداحافظی دکتر علیرضا بیگلری رئیس سابق دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان و معرفی وی به عنوان رئیس انستیتو پاستور ایران بود.
برای نگارنده سطور حاضر که در یک سال اخیر به واسطه مسئولیت شغلی، ارتباط کاری نزدیکی با وی و مجموعه تحت مدیریتشان داشتم، مجموعه رفتارها و شیوه مدیریت دکتر بیگلری از جهات گوناگونی قابل توجه بود.
در مراسم تودیع ایشان، هر کدام از سخنرانان و حاضرین سعی می کردند به نحو شایسته ای از خدمات و ویژگی های منحصر به فرد دکتر بیگلری تجلیل نمایند. عده ای از شیوه مدیریت ایشان و عده ای از کارهای بزرگی که با شجاعت و پیگیری فراوان به نتیجه رسانده بود و برخی نیز از خصوصیات اخلاقی کم نظیر وی سخن می گفتند.
با بررسی اجمالی از عملکرد ۴ ساله دکتر بیگلری می توان ادعا کردی که او با تلاش صادقانه و مجاهدتهای خود و مجموعه مدیران و کارکنان دانشگاه علوم پزشکی زنجان توانست در اجرای بزرگترین طرح اجتماعی دولت تدبیر و امید و عملیاتی نمودن طرح  انقلابی، تحول آفرین و امید بخش نظام سلامت در سطح استان زنجان به خصوص در مناطق محروم، کارنامه درخشانی از خود به جای بگذارد.
بازسازی، نوسازی، تجهیز و توسعه فضای فیزیکی و بخش های تخصصی بیمارستانها، پیگیری در جهت تکمیل ساختمان های اداری و درمانی، راه اندازی و تجهیز بیمارستان الغدیر ابهر در کمتر از یکسال، کاهش قابل ملاحظه هزینه های درمان بیماران، جذب پزشکان متخصص و فوق تخصص، احداث و توسعه مراکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی، راه اندازی ۷ کلینیک ویژه، احداث ۴ کلینیک، نوسازی و توسعه ناوگان اورژانس، راه اندازی اورژانس هوایی و ارتقاء جایگاه و رتبه دانشگاه علوم پزشکی زنجان به عنوان رئیس قطب منطقه ۶ کشوری تنها گوشه ای از دستاوردهای این مدیر پرتلاش است.
یکی از بهترین تعابیری که در وصف شیوه مدیریتی دکتر بیگلری در جلسه تودیع توسط یکی از سخنرانان عنوان شد این بود که نحوه مدیریت وی به واقع، نمونه ای از “مدیریت اسلامی” است.
علاقه مندم تاکید کنم در کنار این تعبیر صحیح، شاهد نوعی از “مدیریت جهادی” و وقف تخصص، توان علمی، زمان و …  ازسوی دکتر بیگلری برای خدمت به مردم استان زنجان بودیم.
در طول یکسال اخیر لحظه ای در ۲۴ ساعت شبانه روز مشاهده نکردم که از آمادگی برای جانفشانی و خدمت رسانی صادقانه برای مردم استان غفلت کند.
به نظر حتی یک لحظه خواب آرام را در طول مدت تصدی این جایگاه از خود دریغ کرده بود تا مبادا فرصتی هرچند کوچک را برای خدمت به مردم از دست بدهد.
اینکه فرد متخصص، با دانش حرفه ای مانند ایشان به آسانی از درآمد ماهانه چند ده میلیونی و آسایش و زندگی مرفه خویش می گذرد و مرهم نهادن بر زخم های بیماران رنجور را بر راحتی خود ترجیح میدهد یک سوی ماجراست.
سوی دیگر ماجرا، توجه به ظرفیت و عمق تفکر و اعتقاد چنین نخبه ای برای کار کردن بی منت برای ایران و ایرانیان و فراهم ساختن زمینه توسعه کشور و استان زنجان است.
به نظرم می رسد برای آبادانی و سربلندی جمهوری اسلامی ایران در داخل کشور و همچنین درخشش در افکارعمومی دنیا به شدت نیازمندیم که این شیوه “مدیریت جهادی” در همه سطوح مدیریتی و کارشناسی کشور فراگیر شود.
اگر بناست عقب ماندگی های بیش از ۳۰۰ سال اخیر کشور جبران شود، راهی جز کار و تلاش مضاعف و جهادی نداریم و دکتر بیگلری یکی از مهمترین الگوهای بارز از این شیوه مدیریتی در استان زنجان به شمار می آید.
یکی از درسهایی که می توان از تواضع و بلندنظری او آموخت، زنده کردن نام بزرگان و احترام به خیرین شهیر زنجانی است.
به خاطر دارم که در اولین روزهای حضورم در استان زنجان در اوایل مهرماه سال گذشته بعد از گذشت چند سال، مجددا نام مرحوم احمد مهدوی را از زبان دکتر بیگلری به نیکی شنیدم. مرحوم احمد مهدوی خیر زنجانی بود که دکتر بیگلری از وی به عنوان بنیانگذار دانشگاه علوم پزشکی زنجان و پایه گذار خدمات بزرگی که طی بیش از ۲ دهه در این حوزه انجام شده، در هر محفلی نام می برد.
دکتر بیگلری همیشه بر این عبارت تاکید داشت که “مرحوم مهدوی دانشگاهی بنا کرد از جنس ایمان نه از جنس سیمان”.

نام مهدوی برای نگارنده این متن ناآشنا نبود. حدود ۱۵ سال قبل به عنوان دبیر تاریخ در هنرستان احمد مهدوی (هنرستانی که توسط این خیر نکونام در شهرک الهیه زنجان احداث شده) مشغول تدریس به دانش آموزان بودم. اما تبیین نقش مرحوم مهدوی در توسعه زنجان با بهره گیری از ثروت شخصی را یکی از فرزندان نخبه، اصیل، فهیم و خدمت گذار زنجان برعهده گرفته بود که در هر محفلی به بهترین شیوه این وظیفه را به سرانجام می رساند.
شاید روزی فرا رسد که از دکتر بیگلری بخواهیم دلیل این همه تلاش در تجلیل از یاد و نام مرحوم مهدوی را توضیح دهد اما با فهم ناقص حقیر، شاید بتوان “ارائه الگویی از کار اثرگذار و ماندگار برای توسعه استان” را به عنوان یکی از اهداف دکتر بیگلری از بیان متعدد نام این خیر بزرگ زنجانی ذکر کرد.
بسیار مسرورم که این قلم در تجلیل از خدمات مردی به چرخش درآمد که سالهای زیادی را با تمام وجود به مردم این استان به خصوص روستانشینان محروم از حداقل خدمات پزشکی سپری کرده است.
با آرزوی سلامتی، موفقیت و سربلندی برای این عنصر فرهیخته زنجانی، امیدوارم شیوه رفتار مدیریتی و سلوک صادقانه و انسانی وی الگویی برای همه مدیران در سطوح مختلف استان باشد.

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
تعریف ۱۱۸۴ میلیارد ریال پروژه گردشگری در استان زنجان
خبر قبلی
تولید و توزیع ۱۲ هزار و ۷۳۷ تن بذور گواهی شده غلات در استان زنجان
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

1 دیدگاه
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

امروز بعد از گذشت ۸ سال از آن روز تودیع به یاد ماندنی بسیاری از صاحب نظران در دانشگاه و نیز سطح استان و وزارت بهداشت ار دوران ریاست دکتر بیگلری به عنوان ایام طلایی دانشگاه علوم پزشکی زنجان یاد میکنند. البته حضور این فرزند نخبه استان در سمت رییس انستیتو پاستور ایران و خدمات ایشان بویژه در جریان بحران کرونا برای کشور نعمتی بزرگ و برای مردم استان موجب افتخار و غرور بود. با نگاه به برنامه های توسعه ای بسیار گسترده دانشگاه در ایام مدیریت ایشان از جمله انجام حدود ۶۰۰ طرح عمرانی شهری و روستایی شامل احداث… بیشتر بخوانید

آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست